מוזיאון ישראל-סוכות

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

במוזיאון ישראל – מגוון מוצגים
בנושאי החג ומנהגי הקהילות

תשמישי קדושה ובהם דלתות בית הכנסת הרמ"א בקרקוב
שתי דלתות ארון-הקודש של בית-כנסת הרמ"א בקראקוב המוצגות במוזיאון ישראל נמנות על שפע תשמישי קדושה ובהם כלים אופייניים ששימשו את עדות ישראל בחג הסוכות ושמחת תורה. באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון מוצגים אופייניים לחג הסוכות – סוכה עתיקה, קישוטי סוכה ואושפיזין אומנותיים, עיטורים לספרי תורה, פרטי לבוש מסורתיים לחג ועוד.
בין המוצגים הבולטים כלים שהיו בשימושם של קהילות מסויימות ומהם ניתן ללמוד על מנהגי הקהילות. כך, למשל, מוצגים שתי כורסאות כבוד, שעליהם התכבדו לשבת בשמחת תורה, חתן תורה וחתן בראשית. הכסאות המיוחדים היו בשימושם של מתפללי בית הכנסת של משפחת קזיס בעיר מנטואה באיטליה. הנה כך אנו למדים על מנהגם הייחודי של בני הקהילה להושיב את חתני התורה על כסא כבוד.
המבקרים במוזיאון בימי חול המועד, יוכלו לראות את הסוכה המצויירת של משפחת דלר מהעיירה פישאך בגרמניה, שהוברחה ארצה בשנת תרצ"ז (1937) בעקבות עליית הנאצים לשלטון. בדופן המרכזית מצוירת ירושלים ובטבורה הכותל המערבי. על דופנות הצד מצוירים נופי העיירה פישאך. עוד באגף היודאיקה ספרי תורה עתיקים, עיטורים ו"מעילים" לספרי תורה מקהילות שונות בפזורה היהודית.


צילום כסאות לחתן תורה: מוזיאון ישראל, אלי פוזנר
מוקד משיכה משמעותי הן שתי דלתות ארון-הקודש מבית-הכנסת של הרמ"א בקראקוב. בית כנסת הרמ"א נבנה מחדש בשנת 1557, הוחרם ע"י הגרמנים בתקופת השואה ושימש כמחסן לציוד כיבוי אש. בשנת תשי"ז (1957) עבר בית הכנסת שיפוץ גדול והושב לו עיצובו הפנימי מלפני השואה.

מיצג אחר המעורר עניין רב הוא תנ"ך הננו, התנ"ך הזעיר בעולם, שיוצר בטכניון. מדעני הטכניון חרתו באמצעות טכנולוגיה חדישה את התנ"ך כולו על גבי שבב סיליקון בגודל גרגר סוכר. העותק החדשני והזעיר ביותר של התנ"ך מוצג לראשונה בהיכל הספר לצד המגילות הגנוזות. מצגת שהופקה במיוחד מציגה את תהליך העבודה של התנ"ך הזעיר. בעזרת מיקרוסקופ ניתן לקרוא את הטקסט המוגדל מבעד לעדשת.

צילום קופסא לאתרוג: מוזיאון ישראל, יאיר חובב
במוזיאון שפע של תערוכות – "פרעה בכנען" על שלטון מצרים בכנען בימי אבותינו, מומיה של מצרי קדום מלפני 2,200 שנה, היכל הספר – משכנן של המגילות הגנוזות, דגם ירושלים ובית המקדש בימי הבית השני, סיפור מגילות מדבר יהודה בסרט אנימציה לכל המשפחה, ועוד.
באגף הנוער – תערוכת חוטים וקשרים המציגה, באמצעות אמרות מן המקורות ויצירות אמנות, את עולם החוטים הקושרים את חיינו – משרוכי הנעליים ועד כבלי החשמל. בכניסה לתערוכה – "מערת" חוטים ענקית וכשנכנסים אל תוך המבוך מבינים כמה החוט, בצורתו הבסיסית, הקווית והפשוטה, יכול להפתיע. ילדים כמו גם מבוגרים המהלכים בתוך המבוך מרגישים כמו בתוך קורי עכביש או לחילופין בקן ציפורים סבוך כשחוטים פשוטים מקיפים אותם מסביב ויחד יוצרים מקום מוגן ומורכב.
בימי חול המועד שפע של פעילויות לילדים – סדנאות לבניית עפעפונים, העפיפוניאדה – הפרחת עפיפיוני ענק ביום שלישי, א דחוהמ"ס, סדנאות יצירה ופעילויות מגוונות לילדים. הכניסה לילדים ונוער עד גיל 17 חינם. בחול המועד, בימים שלישי, רביעי,וחמישי, המוזיאון פתוח משעה 10 בבוקר עד 5 אחה"צ וביום שלישי עד 10 בלילה. במתחם המוזיאון – סוכות כשרות המיועדות לישיבת המבקרים.

כתבות אחרונות

עקבו אחרינו

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן