מרכז הייעוץ של מטרנה מגיש: לקראת צום יום הכיפורים, טיפים שיקלו עליך ועל תינוקך

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מה כדאי לאכול בסעודה המפסקת ועל מה עדיף לוותר? איך שומרים על הנוזלים בגוף? מומחיות התזונה של מרכז הייעוץ של מטרנה ריכזו לכן טיפים חשובים לקראת צום יום הכיפורים המתקרב.

יום הכיפורים מתקרב, זמן של חשבון נפש ורוממות רוח, בעיצומם של ימים אלה, חשוב שאנו כאימהות לתינוקות, נוסיף להכנות הרוחניות ליום הקדוש, גם מוכנות פיזית שתאפשר לנו לעבור את הצום בבריאות לנו ולתינוקנו. אם את לפני לידה או מזינה באופן טבעי אחרי לידה, כדאי לדעת שנשים שהתקופה שלפני הלידה עוברת באופן תקין ונשים שמזינות באופן טבעי, יכולות לצום אולם כדאי כמובן להתייעץ עם הרב והרופא כדי לקבל החלטה אם וכיצד לצום ולהבין מהם הסימנים שמעידים על צורך בהפסקתו.

בכתבה הבאה ריכזנו טיפים חשובים מאת רננה מזרחי, דיאטנית קלינית והמנהלת המדעית של מטרנה המסבירה: כיצד להתכונן לצום? איך נשמור על מאזן הנוזלים בגוף? למה כדאי לוותר על הקפה כבר מעכשיו, וכיצד להתמודד עם הצום בעת ההזנה הטבעית?
לפני הצום: יותר מים, פחות קפה.

1. ביומיים עד שלושה שלפני הצום, הקפידי על שתיית מרובה לאורך כל היום. רצוי שתשתי כשני ליטרים שהם כ-10-12 כוסות ורצוי של מים.
2. אל תשתי בבת אחת כמות גדולה של מים שעלולה לגרום לבחילות אלא פזרי את השתייה לאורך כל היום.
3. הפחיתי את צריכת הקפה ואל תספרי את כוסות הקפה במניין כוסות השתייה. קפה מגביר הפרשת נוזלים מהגוף ולכן כדאי להמעיט בצריכתו לפני הצום.
4. במהלך היום שלפני הצום נסי להמעיט בצריכת מזונות וחטיפים מלוחים. אמנם הסעודה שלפני הצום היא סעודה חשובה אך נסי לשמור על גבולות נכונים: ממש כמו השתייה, את המזון שלפני הצום כדאי לצרוך במנות הפרושות במהלך כל היום. בסעודה המפסקת –
5. בסעודה המפסקת מומלץ שתאכלי עד לתחושת שובע נוחה אך לא מכבידה.
6. המנעי מאכילת פחמימות ריקות כמו קינוחים רוויי סוכר הגורמים לתחושת צמא, מזונות מטוגנים, חריפים או מתובלים במיוחד שמגבירים את תחושת הצמא.
7. מה כן כדאי לאכול? מנת מרק עוף אפשרית ואידיאלית לסעודה מפסקת משום שהיא עשירה בנוזלים בחלבון ובשומנים, שנוטים לשמור על הנוזלים בקיבה למשך פרק זמן ארוך יחסית. כדאי גם להוסיף מנת פחמימות מלאות כמו פסטה, אורז, לחם מלא או בורגול. כמובן שאפשר להוסיף גם ירקות שמכילים סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע.
בכל מקרה, את הסעודה המפסקת יש לסיים לפחות שעה קלה לפני הצום. וממש לפני כניסתו לשתות עוד כוס עד שתיים כדי להתחיל אותו כשאת רוויה בנוזלים.

במהלך הצום: מנוחה והקשבה לגוף

בצום יום הכיפורים אנו רגילות לשהות בבית הכנסת בתפילה, חשוב לזכור לשמור על הכוחות שכן בכ"ז את לפני לידה או לאחריה, וכוחותייך מדודים. לכן השתדלי לנוח ככל האפשר ובמידת האפשר לשהות במזגן. בקשי עזרה מכל מי שיכול לעזור, בהעסקת הילדים הגדולים יותר אם ישנם, על מנת שאת תוכלי לנוח כמה שיותר.
אם את מזינה באופן טבעי והתינוק שלך עדיין לא בן חודש ,יש להתייעץ עם רב לגבי האופן בו עליך לצום. במידה והתינוק כבר גדול יותר חשוב שבמהלך הצום תהיי ערנית וקשובה לעצמך ולתינוק שלך.
במידת הצורך את יכולה להיעזר בבקבוק של חלב אם או של תחליף חלב.

אם במהלך הצום את מרגישה ממש רע כולל סחרחורות, בחילות ואף הקאות כדאי להתייעץ לגבי המשך הצום.
עם סיום הצום שתי כוס מים ולאחריה הכיני כוס תה או קפה עם מעט סוכר ועוגייה ליד על מנת להחזיר לעצמך את הכוחות בתום יום הצום הארוך.
כחצי שעה עד שעה לאחר מכן תוכלי לאכול ארוחה מזינה וטעימה. השתדלי לא להעמיס יתר על המידה ולא לאכול עד כדי תחושת מלאות שתגרום להכבדה על מערכת העיכול ולתחושה לא טובה.

מטרנה מאחלת לך ולמשפחתך צום קל, כתיבה וחתימה טובה!

כתבות אחרונות

עקבו אחרינו

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן