מומחי 'כללית' ממליצים: איך מונעים התקפי אסתמה עם תחילת שנת הלימודים

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מומחי 'כללית' ממליצים: איך מונעים התקפי אסתמה עם תחילת שנת הלימודים
אם אתם הורים לילד אסתמטי, ישנו סיכוי גבוה שמעט לאחר תחילת השנה תמצאו את עצמכם ממתינים ליד חדר הרופא או בחדר מיון, בשל התקף אסתמה של ילדכם.
מחקר שבוצע במכון 'כללית' למחקר הראה כי ישנה עלייה דרמטית בכמות הביקורים הרפואיים בקרב ילדים חולי אסטמה לאחר תחילת שנת הלימודים, בשיעור של פי 2.5 ביחס לחודש אוגוסט, ופי 1.5 עליה באשפוזים בבתי חולים.
המחקר בחן דפוסי הביקור במרפאות בקרבכ- 80,000 ילדים בגילאי 2-15 שנים הסובלים מאסתמה על פני תקופה של 4 שנים (בין השנים 2005-2009). מהמחקר עולה כי בתחילת שנת הלימודים נרשמו בממוצע 23 ביקורים לאלף בקרב אלף ילדים – עלייה מובהקת סטטיסטית של פי 2.5 לעומת חודשי הקיץ, בהם ממוצע הביקורים עמד על כ-9 ביקורים לאלף ילדים. עוד הראה המחקר כי העלייה בתחלואה נמשכת לאורך השבועות הראשונים ללימודים, וירידה חדה נרשמת בתקופת החגים.
לדברי מנהלת מרכז בריאות הילד בבני ברק, ד"ר לימור דרורי-הרישנו "לעליה הדרמטית בשיעור התקפי האסתמה שאנו רואים עם תחילת הלימודים יכולים להיות מספר הסברים אפשריים: בתחילת ספטמבר הילדים חוזרים לבית הספר לאחר החופש הגדול, נחשפים לסביבה חדשה הכוללת וירוסים, לחץ נפשי, ואלרגנים – כולם גורמים שמעלים סיכון להתקפי אסתמה. בנוסף על כך, במהלך חופשת הקיץ, נמצא כי ישנו מספר לא מבוטל של ילדים אסתמטיים אינם נוטלים את הטיפול המונע במשאפים כמומלץ".
בהמלצות לטיפול הודגשה החשיבות של טיפול מניעתי, הכל בהתאם למצבו של הילד ולפי שיקול דעת מקצועית של הרופא המטפל. ההמלצות הקליניות גובשו ע"י צוות מומחי ריאות ילדים: פרופ' חנה בלאו, ד"ר צחי לוטם ורכז רפואת ילדים בכללית , פרופ' יוסף מאירוביץ.

ילדים חולי אסתמה שנרשם להם טיפול מונע במשאף צריכים להקפיד ליטול אותו בשבועות הראשונים של תחילת שנת הלימודים. אם הילד לא טופל בחודשים שקדמו לכך בטיפול מונע, מומלץ מאוד לפנות לרופא המטפל ולבחון התחלה מחודשת של הטיפול המונע.
טיפול מונע ניתן בעיקר בשימוש במשאפים המכילים סטרואידים. מטרת הטיפול המונע להוריד את רמת הדלקת והנפיחות סביב דרכי האוויר בריאות, ולמנוע את ההתקף מראש. טיפול זה צריך להילקח על-ידי הילד באופן יומיומי, גם כשהוא מרגיש בריא לגמרי. זאת בשונה מהטיפול במשאפי וונטולין (מרחיבי סימפונות), המשמשים רק בעת הצורך (בזמן הופעת ההתקף) ומספקים הקלה מידית וזמנית בלבד.

כתבות אחרונות

עקבו אחרינו

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן